آخرین اخبار : 

گزارش تصویری تعزیه واقعه عاشورا در روستای باغان+تاریخچه تعزیه وشبیه خوانی درایران

عصردوشنبه ۱۹مهرماه ۱۳۹۵هجری شمسی وهشتم محرم ۱۴۳۸هجری قمری مراسم تعزیه واقعه عاشورا باحضور پرشور دوستداران وعاشقان اباعبدالله الحسین توسط گروه فرهنگی هنری الغدیرباغان درمحل تعزیه محله تل آخره روستای باغان اجرا شد.

تصاویری ازاین مراسم توسط آقای فرشادملایی برای سایت باغان سبزارسال شده است.

img-20161010-wa0031-baghan-irimg-20161010-wa0030-baghan-irimg-20161010-wa0029-baghan-irimg-20161010-wa0028-baghan-irimg-20161010-wa0027-baghan-irimg-20161010-wa0026-baghan-irimg-20161010-wa0025-baghan-ir

کلیپ تصویری کوتاهی ازاین مراسم را می توانیدبا دو کیفیت خوب ومتوسط از لینکهای زیرمشاهده ودانلود نمایید.

دانلود با لینک مستقیم وکیفیت بالا

حجم:۲۱مگابایت

دانلودبالینک مستقیم و کیفیت متوسط

حجم:۹مگابایت

 

 تاریخ تعزیه وشبیه خوانی درایران:

براساس تحقیقات وپژوهش های تاریخی تعزیه خوانی و شبیه خوانی از عهد باستان درایران مرسوم بوده و ایرانیان از عهد کهن با نمایش آیین های مذهبی زمینه و بستر شکل گیری تعزیه در دوره های بعد را مهیا کرده اند . مهم ترین و اصلی ترین آیین های باستانی «مصایب میترا» و «سوگ سیاوش» بوده است . ایرانیان مهرپرست به هنگام برگزاری مناسک آیینی خود واقعه ی «مصایب میترا» را نیز به نمایش در می آوردند .

دراین نمایش چند تن از نقش آفرینان صورتک هایی برچهره خود می زدند و روی سکویی که پیروان آیین مهری برای نیایش های مذهبی ساخته بودند ، می رفتند و همراه نمایش ، واقعه ی مصایب مهر را نشان می دادند و هم چنین درسال مرگ سیاوش ، مردم بخارا همراه آیین سوگواری سیاوش ، شهادت او را نمایش می دادند .در این نمایش ، شبیه سیاوش را می ساختند و در عماری یا محملی می گذاشتند. این عماری یا محملی را که چهار سویش باز بود روی دوش می گرفتند و مویه کنان و سینه زنان در گذرگاه ها می گرداندند.

ایرانیان شیعه نیز در ساختن تعزیه و به نمایش درآوردن واقعه های کربلا و حدیث مصایب سیدالشهدا به سنت نمایش های آیینی ایرانیان قدیم و شیوه ی اجرای مناسک و آیین های آنان و پاره ای از عناصر اسطوره ای و حماسی سازنده ی نمایش های آیینی نظر داشته اند .یکی از نویسندگان مصری معتقد است که ایرانیان با پیش زمینه ی هنر تئاتر که درجامعه شان داشتند توانستند از شهادت حضرت امام حسین(ع) و اصحابش درام های مذهبی بیافرینند در صورتی که عرب ها هیچ گاه به این اندیشه نیفتادند که از این وقایع بهره بگیرند ، زیرا در میانشان هنر نمایش ، سنت نبود.

اوج و نماد تعزیه در ایران بر بنیاد وقایع کربلا یعنی نبرد اولیا با اشقیا و شهادت مظلومانه ی امام حسین (ع) در یک نمایش ماوا گرفته و به صورت تعزیه جلوه گر شده است گرچه در آغاز ، بسیاری از فقیهان سنت گرا با شبیه و تشبیه و تعزیه خوانی مخالفت می کردند و به لباس معصومان درآمدن و در نقش آنان ظاهر شدن و شبیه در آوردن های مذهبی را گناه و اهانت به ساحت مقدس ائمه اطهار (ع) می دانستند. این گروه روحانی معتقد بودند که نباید به قصد عزاداری برای سیدالشهدا و اهل بیت (ع) و یاران او و انجام دادن هر کار ثواب یا منتخب به کاری ناشایست و حرام دست زد.

اما با توجه به زمینه و پیشینه ی تعزیه در ایران و علاقه ی توده ی مردم دیندار و متعصب کوچه و بازار در جامعه ی ایران جا افتاد و علاقه ی توده ی مردم دیندار شیعه را به سوی خود کشانید ، روحانیون سنت گرا با مشاهده ی شور و هیجان مردم به حضور در مجالس تعزیه خوانی ، دریافت تاثیر شدید نمایش مصایب ائمه بر عامه ی مردم و نزدیک کردن بیش از پیش مردم به مذهب و دستگاه مذهبی ، دست از مخالفت کشیدند و رفته رفته به پذیرش تعزیه تن دردادند و تعزیه خوانی را با رعایت شرایطی مجاز و شرعی دانستند بنا بر این تعزیه خوانی درپی مراسم دسته گردانی های مذهبی دردهه ی اول محرم و دهه ی آخر صفر پدید آمد و با این مراسم آمیخت و همراه شد و تعزیه خوانان که گروهی از عامه ی مردم بودند ، داستان مصایب و آلام شخصیت های مذهبی و حماسه های قهرمانی شهیدان کربلا را که پیش از آن در مقتل نامه ها و سوکچامه ها روایت شده بود و از زبان مرثیه گویان و روضه خوانان و مداحان نقل می شد ، همچون نقالان با استفاده از هنر بیان و تقلید به نمایش درآوردند.

از این زمان که احتمالاً اواخر دوره ی صفوی باید باشد ، تعزیه خوانی هم چون نمایش آیینی-مذهبی ، در عرصه ی هنر ایران آشکار گردید و تحول تعزیه ازحوزه بسته ی خود هرگز از دین و مذهب دور نساخت و ارتباط آن را با روحیه و اعتقادات فرهنگی مذهبی مردم حفظ کرد وحفظ این ارتباط به تعزیه کمک کرد تا جایگاه و مقامش را همواره درجامعه سنتی مذهبی ایران نگه دارد. از این رو ، تعزیه در جامعه ی ایران پیوسته جدا از تئاتر ، به معنی امروزی اش ، مطرح بوده است .

انتهای پیام/ا

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.